Jaki jest podział składki emerytalnej i czego dotyczy decyzja w oknie transferowym
Osoba ubezpieczona w ZUS, której składka emerytalna w wysokości 19,52 proc. jest dzielona na I i II filar, może zdecydować, czy część jej składki w wysokości 2,92 proc. podstawy wymiaru (wynagrodzenia) ma być:
- zapisana na jej subkonto w ZUS
 

- albo przekazana na jej rachunek w otwartym funduszu emerytalnym
 

W jaki sposób poinformujesz nas o swojej decyzji, gdzie powinna trafić część Twojej składki emerytalnej – na subkonto czy do OFE
Aby poinformować nas o swojej decyzji, przekaż nam wypełnione „Oświadczenie o przekazywaniu składki do otwartego funduszu emerytalnego albo zewidencjonowaniu składki na subkoncie prowadzonym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych” ZUS-US-OFE-03. Możesz to zrobić od 1 kwietnia do 31 lipca 2024 r.
Gdzie znajdziesz wzór oświadczenia?
Formularz o symbolu ZUS-US-OFE-03 udostępniono:
- na portalu Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS,
 - na stronie internetowej www.zus.pl
 - w każdej placówce ZUS na sali obsługi klientów.
 
Jak możesz przekazać oświadczenie?
Oświadczenie możesz dostarczyć:
- elektronicznie – przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS,
 - osobiście – w każdej placówce ZUS na sali obsługi klientów,
 - pocztą – na adres dowolnego oddziału ZUS.
 
Ważne!
- Nie składasz oświadczenia, jeśli:
 
- nie chcesz zmieniać decyzji, którą podjąłeś w poprzednim oknie transferowym,
 - osiągniesz powszechny wiek emerytalny za 10 lat lub wcześniej.
 
Zgodnie z przepisami dla osób, które są w wieku o 10 lat niższym od wieku emerytalnego, uruchomiono „suwak bezpieczeństwa”. Oznacza to, że ZUS nie przekazuje składek do OFE, a OFE stopniowo przekazuje środki do ZUS, które zapisane zostaną na subkoncie.
- Jeśli dotychczas nie byłeś członkiem żadnego OFE, a chcesz, aby część Twojej składki była przekazywana na rachunek do wybranego OFE, to w ciągu 4 miesięcy od złożenia oświadczenia powinieneś zawrzeć umowę pierwszorazową z otwartym funduszem emerytalnym, który wybierzesz.
 
ZUS zachęca do kontaktu:
- telefonicznego – pod numerem Centrum Kontaktu Klientów: 22 560 16 00,
 - przez PUE ZUS,
 - lub w placówkach.
 
                                                            .jpg)
.png)
.png)
.png)

